Gezonde tussendoortjes

13-11-2016 13:25

Dag blog lezertjes, 

Hier ben ik dan nog een keertje, veel te lang geleden. I know. Shame on me!! Maar moet toegeven de full-time job en een huishouden van 3 kids in mijn eentje runnen geeft me wel wat tijd tekort. Maar om heel eerlijk te zijn, stonden mijn gedachten er ook niet naar de laatste tijd. Ik heb de laatste maanden een hele zware periode doorgemaakt en nog steeds. Een zwaar rebellerende tiener in huis en nergens hulp vinden die me kan bijstaan. In alle instanties krijg ik het zelfde te horen "Het is nog niet erg genoeg."  "Het is op vrijwillige basis, als het kind zelf geen hulp wenst kunnen we niets doen enz..." Als moeder machteloos moeten toekijken hoe uw dochter beetje bij beetje wegglipt. Een living hell. Met andere woorden uw kind moet zelfmoord plegen of met het gerecht in aanmerking komen voor ze u willen helpen! Maar dan is het natuurlijk te laat! Nu ja na 1,5j vechten is ze er zelf in geslaagd dat ik eindelijk hulp krijg..Het is dus te ver gekomen. Maar we moeten verder, elke dag weer. 

Anderzijds ben ik blij dat ik Full-time werk, eens weg van alle stress in huis. En heel lieve collega's die hoor hebben naar mijn situatie thuis. Over werk gesproken, elke laatste vrijdag vd maand hebben wij casual friday. Vorige maand viel dit net voor halloween. Dus hadden we onderling afgesproken om er een halloween feestje van te maken met hapjes in het thema van halloween. Ik maakte deze snoepzakjes met allemaal griezelsnoepjes in.

 Het was heel leuk en zeker geslaagd maar niet zo gezond :-D. Nu gaan we het elke casual friday gezelliger maken met hapjes en snacks. Hier alvast mijn gezonde hapjes. 

We zitten volop in het pompoenen seizoen. Zo lekker en zoveel dingen dat we daar mee kunnen maken. Het internet staat vol met recepten. Nu is er 1 ding wat veel mensen bij het kuisen van de pompoen weg doen. Ja inderdaad de pitten. Maar wist je dat deze gewoon kunnen geroosterd worden in de oven? Met kruiden mix naar keuze, ik eet ze het liefst gezouten. Een lekker gezond tussendoortje.(nu ja zout is ook niet 100% gezond) En iedereen kan het maken. Zelf de kindjes kunnen helpen met de pitjes uit de pompoen te prutsen.  

1) Alle pitjes pompoenvrij maken.
2) Pitjes 20 min koken in sterk gezouten water.
3) Pitjes uitlekken en met handdoek droog deppen.(gebruik oude handdoek ;-) ) overstrooien met kruiden naar keuze.(bij mij grof zeezout)
4) Oven op 150°C, pitjes +- 40min roosteren of ik maak ze in mijn actifry. Roosteren tot ze goed krokant zijn. 
Elke oven is anders, dus af en toe een kijken is de boodschap. Sommige mensen eten de schilletjes mee andere mensen dan weer niet.
 
Niet alleen pompoenen, maar ook kastanjes zijn nu verkrijgbaar. Al koop ik deze niet in de winkel. Hier in Geraardsbergen in het stadspark zijn er een paar grote kastanje bomen. Mijn kleine poppemie vindt het zalig om deze te zoeken en te rapen. Ik ben verzot op gepofte kastanjes en is heel gemakkelijk te maken. Gewoon een kruisje maken in de bolle kant vd kastanje. 10 min in een oven op 160°C. 
 
En als laatse voor het ganse jaar door. Appelchips. Ik maak ze zelf in mijn actifry, maar kan ook in de oven al duurt het dan wel langer. Heel simpel om te maken. 
1)Appel ontdoen van het klokhuis.(er bestaan speciale atributjes voor) 
2) Dunne plakjes snijden (ik doe dit op een mandoline) +-3mm dik. 
3) Naar wens kruiden met kaneel. 
4) 1u in de actifry op 100°c. Om de 5 min eens opschudden het eerste half uur. Of ovenplaten voorzien van bakpapier. Appelsschijfje op ovenplaten schikken. Bakken voor 1,5u op 120°C. 
 
Opgelet! De chips wordt pas krokant bij het afkoelen. Elke oven is anders dus zal misschien toch wat zoeken zijn voor de juiste tijd. 

Zo dit zijn al een paar van mijn gezonder tussendoortjes. 

Ik hoop dat dit alweer een inspiratie kan zijn voor jullie . 

Tot volgend blog, 

Mom with a blog

Onderwerp: Gezonde tussendoortjes

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht