Gezond ontbijt: Enkele tips

05-09-2015 10:37

Hallo, 

Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, leest u overal. Maar hoe begint u de dag nu echt gezond?

Een eerste belangrijke regel is binnen een uur na het ontwaken te ontbijten. Door te ontbijten, verhoog je het metabolisme. Mensen die niet ontbijten, hoor je vaak zeggen dat ze gedurende de voormiddag geen honger hebben. Dat is omdat alle organen veel trager werken omdat ze niet voldoende energie krijgen via de voeding.
Een ontbijt biedt u dus de nodige energie. Een ontbijt is nodig om vanaf de ochtend fit te zijn. Wie niet ontbijt, is sneller moe, heeft niet voldoende energie om zich te concentreren en om alert te zijn.
 

Wat mag dat zijn?

Gebruik de actieve voedingsdriehoek als menu: 
  • Een graanproduct, zoals brood of ter afwisseling ontbijtgranen, voor de broodnodige energie (uit koolhydraten), vitaminen en mineralen. Geef de voorkeur aan bruine of volkoren soorten. Zij bevatten meer voedingsvezels. Neem één laag beleg voor twee sneden brood.
  • Smeer een mespuntje vetstof per sneetje brood. Dat levert de nodige vetoplosbare vitaminen (vooral A en D) en essentiële vetzuren. Kies voor smeervetten die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren. Je herkent ze doordat ze zacht en makkelijk smeerbaar zijn, ook wanneer ze uit de koelkast komen.
  • Een melkproduct of calciumverrijkt sojaproduct is een goede bron van eiwitten, calcium en vitamine B2 en B12. Dat kan een glas melk zijn, maar ook een potje yoghurt of een sneetje kaas op de boterham. Magere en halfvolle melkproducten zonder suiker krijgen de voorkeur.
  • Een stuk vers fruit zorgt voor een extra portie vezels en vitaminen. Ter afwisseling kan je ook een glas (versgeperst) fruitsap nemen. En waarom geen groenten bij het ontbijt, bijvoorbeeld schijfjes komkommer of radijsjes?
  • Een drank, bijvoorbeeld water, koffie of thee (bij voorkeur zonder suiker). Een glas melk mag ook. Regelmatig drinken is belangrijk.
 

Je krijgt geen hap door je keel voor 10 uur

 

Uw ontbijttips: Drink meteen na het opstaan een glas water. Dat stimuleert de eetlust. Eens gewassen en gekleed, krijg je misschien toch nog trek in een ontbijt. Start eventueel met een glas melk of een stuk fruit, of combineer beide tot een milkshake. Voorzie een gezond tienuurtje in de vorm van een belegde boterham of een portie ontbijtgranen met melk of yoghurt.

Extra tip: Eet ’s avonds niet te laat en niet te veel. Dat kan je ochtendappetijt maar ook jouw slaap verstoren.

Je slaat het ontbijt over want je lijn is je lief

Denken dat je vermagert door een maaltijd over te slaan is een slechte reden om niet te ontbijten.

Jouw ontbijttips: Neem een gezond maar licht ontbijt: combineer volkorenbrood met magere of halfvolle melkproducten. Rond af met een stuk fruit of wat rauwkost. Dat levert je weinig calorieën op maar wel een goed gevoel van verzadiging waardoor je met de glimlach en zonder snoepen een gezonde lunch tegemoet kan zien. Kortom is jouw lijn je lief? Kies dan gezond en ga resoluut voor regelmaat in je voeding.

Geen tijd voor een ontbijt

Je neemt snel een kop koffie en koopt een koffiekoek of croissant op weg naar het werk; dat kan wel eens. Maar maak er geen gewoonte van want gezond is het niet.

Jouw ontbijttips: Gezond ontbijten hoeft niet veel tijd te kosten. Maak de avond voordien een ontbijtpakket en bewaar het in de koelkast. ’s Avonds de ontbijttafel dekken kan ook al helpen. Ontbijtgranen en melkdrankjes zijn verkrijgbaar in eenpersoonsverpakkingen. Zoals een stuk fruit kunnen ook deze gezonde alternatieven handig zijn voor onderweg.

Extra tip: Zet je wekker een half uurtje vroeger.

 

Ik eet elke dag ontbijt, al moet ik wel toegeven dat er op werkdagen minder tijd voor is. Dan kies ik vaak voor ontbijtgranen of een boterham met beleg zoals kaas, choco, confituur..Wat ik zo wie zo elke ochtend doe is, 0,5l lauw water met koffielepel honing en sap van halve citroen drinken op nuchtere maag. Op vrijedagen of in het weekend neem ik uitgebreid de tijd om te ontbijten. Zoals bv. 

Mijn lievelings ontbijt. (zie foto) 

Yoghurt met crunchy muesli, vers fruit en een zaden mix. Dit keer koos ik voor blokjes mango (diepvries)en blauwe bessen. Ik koop de mango blokjes uit de diepvries bij aldi. Ook voor rode vruchten is dit een gemakkelijk en goedkope optie. Dit is even gezond als vers en het smaakt even lekker! Vergeet niet dat je dit wel eerst moet ontdooien. Bokaal of blik fruit is een no go!! 

Daar drink ik meestal een kop koffie of een lekkere whole leaf tea bij. Deze keer nam ik de detox thee van bij www.lathee.be/nl . Of een lekkere smoothie.

                                                   Wat zijn jullie ontbijt gewoontes? 

                                Grts,

                              Mom with a blog 

 

 

Onderwerp: Gezond ontbijt: Enkele tips

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht